Good Intentions

Goda föresatser har stensatt både en och annan väg...

Infrastruktursatsning värd namnet?

Grisslingerakan på Värmdö, smal trottoar, samt skylt om gång- och cykelväg

För att vara mitt i rusningstrafik, måste jag säga att Grisslingerakan var gräsligt tom i morse.
[Bilden är tagen av mej, och det går bra att sprida den under licensen en Creative Commons BY-SA 3.0.]

Jag är den stolta innehavaren av en elcykel, och med den brukar jag cykla från Torsby (i Värmdö) till Gustavsberg. Det är ungefär en mil, och under cykelturen får jag både lite syre i blodet och tid att tänka. Just idag kom jag osökt att tänka på pendlarens förutsättningar i vår kommun.

Där jag startar min resa är jag hänvisad till en landsväg där bilarna susar förbi. Men efter några hundra meter börjar cykelvägen, och resan är lugn och trygg.

När jag kommer till Hemmesta går det segt för bilarna, och det är jag som susar förbi dem. Även bussarna står stilla. Jag har förstått att vårt nya Alliansstyre på Värmdö vill bygga en väg som går förbi Hemmesta. För den som står still i bilköerna kan det kännas logiskt, men jag förstår inte hur det ska hjälpa. För när jag cyklat förbi Hemmesta, Kolvik, Fruvik och Grantomta, så har det varit kö hela vägen. Och när jag kommer förbi rondellen i Ålstäket och börjar cykla längs Grisslingerakan så försvinner köerna.

Vad stod bilarna och väntade på? För mej som åskådare ser det ut som att de stod och väntade på varandra. I så gott som varje bil sitter en enda människa. Det är ett fullständigt orimligt resursslöseri att var och en släpar med sej ett ton stål och plast, istället för att resa i andra former (t ex samåka, cykla eller resa kollektivt i olika kombinationer). Bortsett från det, så stod bilarna i kö för att kunna komma in i rondellen vid Ålstäket.

Om vi skulle bygga en förbifart genom Storskogen i Hemmesta, så skulle bilarna som åker på den vägen fortfarande behöva komma in på samma väg som billisterna som kommer från Strömma-hållet. Det skulle nästan säkert ske i en rondell, eller en korsning med trafikljus, vilket skulle orsaka lika mycket köer. Betyder det att vi ska bygga en väg genom skogen för att billisterna ska få stå i kö på ett mer naturskönt område?

Och om vi bygger en trafiklösning så att alla dessa billister kommer förbi alla hållpunkter i vår egen kommun snabbt och smidigt, var hamnar de då? I en kö till Skurubron, eller vid nedfarten till Södra länken. Och om en smidig trafiklösning på Värmdö uppmuntrar en eller annan att ta bilen, som inte gjorde det tidigare, så kommer dessa köer bli ännu längre.

Samtidig som jag cyklar på en smal trottoar, som blivit befordrad till dubbelriktad gång- och cykelväg, så planerar Allians för Värmdö infrastruktursatsningar. Att detta ska innebära en trafiksäker cykelväg mellan Värmdölandet och Gustavsberg är väl för mycket att hoppas på, eller?